22 Nisan 2015 Çarşamba

Addis Ababa'da hayat


Addis Ababa'da 10 Gün

Hayat cok tuhaf! Birgün Addis Ababa'ya gidecegimi hic düsünmemistim.Gittim,gördüm,yasadim.Iyi ki gitmisim,iyi ki o güzel insanlari tanimisim,iyi ki herkesin cekindigi hor gördügü o ülkenin aslinda
ne kadar güzel oldugunu yasamisim.

Dogma büyüme Ankaraliyim ama 24 yildir Almanya'da yasiyorum.Her yil 4-5 kez Ankara'ya giderim,annem babam Ankara'da,arkadaslarim,büyüdügüm sokaklar orda!Artik gina gelmisti,hep ayni her yil ayni yerlere gitmekten!Sonra dedim ki "ulan insan bir kez yasar,bak git Afrika'ya Eytiyopya'ya,hem Lili orada seni bekliyor!"

10 Nisan sabahi beni Münih havaalanina götürecek servisi bekliyorum evde.Addis Ababa icin vizem hazir,sari humma asimi da yaptirdim 75 Euro ya :-),e google yaptim bir sürü orada ne var ne yok,nelere dikkat etmeli.Servis geldi istikamet Münih havaalani. Addis'e direkt ucus yok Münih'ten,önce Frankfurt sonra Addis. Lufthansa ile ve fiyati da biraz tuzlu 720 Euro! Türk Hava yollari ile Münih-Istanbul ve Istanbul-Addis Ababa 500 Euro,fiyat iyi üstelik anavatandan ucacagim,daha ne isterim ki? Bende THY ile uctum.

Gece saat 01:00 gibi Addis'e indi ucak.Kontrolde herhangi bir zorluk yasamadim,hizlica ciktim disariya.Beni bekleyen bir Ankara havasi vardi disarida,hafif rüzgar ve ceket lazim.Cikar cikmaz o havayi derince bir cektim icime,zira Afrika'da yim :-) Kalacagim hotel bana mail yollamisti seni almaya gelecek birisi var,taksilerin oldugu yerde seni bekleyecek diye.Dogruca taksilerin oldugu bölgeye gittim,bir sigara yaktim derince bir nefes cektim :-) sonra ismimi haykiran birini gördüm orada .Elinde kendi el yazisiyla yazmis oldugu büyük beyaz bir kagidi göstererek "Cemil Aras" diye haykiriyordu.Yanina gittim "O eleman benim"dedim.Hemen dostca bir gülüs ve merhaba dan sonra valizimi aldi ve arabaya dogru ilerledik.Ismini sordum "Ashu" dedi.Hersey harika Hotel verdigi sözü tuttu Ashu geldi beni almaya




Ashu burada tamam da,Lili nerede? Lili yok! Cep telefonuma sarilip Lili'yi arayacaktim ki,Ashu benim telefonumdan ara daha ucuz olur dedi,insanliga bak!daha yeni tanismisiz adam cep telefonunu bana veriyor aramam icin.Tam o esnada Lili geldi,derin bir ohh cekip Lili'ye sarildim,sarildim...Lili ile Ankara'da tanistim iki yil önce.Harika bir insan,yüzü de kalbi gibi cok güzel...Lili Mar!



Ashu ben ve Lili arabaya gittik!Araba mi harabe mi karar veremedim.Sonra anlayacaktim aslinda bu 25 yasindaki Toyota nin o sartlara göre cok iyi bir araba oldugunu.Bole Havalimani sehrin hemen yani basinda,hotel de asagi yukari 20 dakikalik yol.Yollar? yollar tam bir felaket!Addis'te bastan asagiya bir yenilenme var,heryer insaat alani heryer kazili,yollardaki cukurlar inanilmaz,isaret falan da yok!Cok sükür Ashu var :-)Sehrin icinden geciyoruz,sanki düsük voltaj verilmis gibi tüm isiklar hafif yaniyor,karanlik gibi bir tuhaf.Ilk anda ici ürperiyor insanin gercekten.

Hotele gece yarisi vardik,hanim hanimcik bir bayan hemen islemlerimizi yapti ve Ashu ile vedalasip odamiza gectik.Oda tertemiz,24 saat internet,sicak su,oda servisi,elektrik kesintileri(Addis'te elektrik kesintileri cok meshur) icin jeneratör var.E Lili'de var :-) daha ne isterim ki!

24 saat uyumamisim yorgunum,yollardayim!Dusumu alip uzandim yataga, aninda uyumusum.Kahvalti servisi 07:30 ile 09:00 arasinda!Ben uyandigimda saat 08:45 gibiydi Receptiondan aradilar,kahvaltiya inermiyorsaniz odaniza yollayalim dediler.Cok hosuma gitti,nazikce kabul etmedim ve özellikle restauranta inecegimi söyledim.Görmek,yasamak istiyordum cünkü.Tesadüfe bak!Tam da Orthodoxlarin paskalya bayraminda Addis'e gelmisim,istesem planlasam olmaz!Tüm hotel personeli geleneksel kiyafetleriyle bekliyorlar.Harika bir görüntü,hemde kahve seremonisi basliyor.Kahve demisken,Etiyopya kahvesi dünyaca meshur ve seremoni ile ailece iciyorlar.

Hotelin sahibi yaslica bir bayan ve kömür atesinde ufak bir mangalda bizim gügümlere bezeyen bir cezvede kahve pisiriyor.Ayni anda bizde organik yiyeceklerle harika bir kahvalti ettik bu manzarada.Omletin tadi hala damagimda.Kahve sunumuna gecildi,el yapimi ekmek ve patlamis misir ile kahve ikram ettiler bize!O ne lezzet o ne tat!Kahve budur abi!Yemen'den gelir falan diyorlar ya hikaye!Kahvenin hasi Etiyopya'da...



Kahvalatimizi bitirip disari ciktik.Gece farkedememisim,hotelin oldugu sokakta asfalt yok!Diger sokaklarda da yok!Ana caddeye kadar yollar hep toprak.Ve ana caddelerde heryer insaat,yeni binalar yapiliyor,ayrica sehrin tamamini kaplayan bir banliyo demiryolu yapiliyor.Heryer toz toprak,sokaklar delik desik! Ana caddeye gidene kadar epeyce bir toz yuttuk desem yalan olmaz.Yeni yollar,köprüler,demiryollari,insaatlar hic bitmiyor.Insaat firmalarinin cogu Türk firmalari.Ha unutmadan söyliyim,Addis Ababa'da 3 tane cok güzel Türk Restauranti var.Istanbul ve Pamukkale isimli Restaurantlara gittim,yemekleri tipik bizim yemekler.Harika Adana kebap yapiyorlar,yerel organik yogurttan yapilan ayranlarin tadina doyamazsiniz.Bu Restaurantlar Bole bölgesinde.






Ben ve Lili atladik dolmusa direk olarak Bole Area denilen bölgeye dogru yola ciktik.Ankara'dan dolmus tecrübem var bu yüzden kalabalikta zorluk cekmem diyordum ki,12 kisilik dolmus daha ilk durakta 20 kisi oldu :-) kucak kucaga oturuyoruz!Duraklarda insanlar dolmuslar icin yaris yapiyorlar,haklilar da! Dolmus ile 50 kurusa gideceginiz yere taksi 10 lira istiyor,hele bir de turist iseniz fiyat 20 lira :-) Eh dolmusun icinde resmimizi de cektik tabii


Bole bölgesi havaalanina en yakin yer!Burada fakirlik yok gibi.AVMler,iphonelar,Ray-Banlar,lüks arabalar,farkli giyim tarzli insanlar hemen göze carpiyor.Bu bölgede yine cok güzel cafeler var.Yerel tarzda burgerler ve taze meyve sulari harika!Giderseniz mutlaka deneyin pisman olmazsiniz.Ve ayrica Kaldi's de kahve icin.Kaldi's Etiyopya'nin Starbucks'i.Bole bölgesinde pek dilenciye rastlamadim.Modern bir sehir izlenimi veriyor ve tertemiz ana caddeler.Eh burda da resimlerimizi cektik.


Bole'yi arsinladiktan sonra ilk olarak cok meshur olan Meskel Square bölgesine gittik.Burasi cok genis caddeleri olan ve yine cok genis trafige kapali alanlari olan bir bölge.Pazar günleri gencler burada toplaniyor,aksama kadar top oynayanlar,eglenenler,samata yapanlar burda.Ve o genis caddelerde trafik lambasi yok abi! Yok! O arabalar o kargasadan kaza yapmadan nasil cikiyor inanilir gibi degil!Agzim acik izledim,hala inanamiyorum.Soförler birbirine küfür falan da etmiyorlar bizdeki gibi :-) Bir sekilde herkes o kargasadan cikiyor. Ne bir trafik polisi ne de bir trafik lambasi var.Cambazlik bu ya :-)




Bole ve Meskel Square bölgeleri Addis Ababa'nin en gözde yerleri.Sehrin güzel yüzü.Birde diger yüzü var!Gezdikce gördükce daha iyi anladigim o fakirlik ve caresizlik dolu insanları...

Gözde bölgelerin arka sokaklarinda basliyor caresizlik,issizlik,yoksulluk.Insanlar sokaklarda yatiyor,baska careleri yok cünkü,evleri yok!Gün icinde hava sicak oldugu icin disarida yasamak pek problem olmasa da aksamlari Addis cok serin oluyor.Günesin batmasiyla birlikte soguk bir rüzgar kontrolü ele aliyor.Yorgan yorgan üstüne atip uyuyor insanlar sokaklarda.Hemde ailece.Dilenci cocuklar pesinizi birakmiyor.Yanimda götürdügüm cikolatalari caktirmadan verdim cocuklara,zira diger dilenciler görürse o gün artik sansiniz yok,cünkü pesinizi birakmiyorlar.

Addis'e gitmeden önce bolca okul malzemeleri almistim kalem silgi defter gibi.Bunlari özellikle cok fakir olan bir bölgede cocuklara dagitmak istedim.Lili hemen kontrolü ele aldi ve tam istedigimiz gibi,en cok okul malzemelerine ihtiyaci olan bölgelerdeki cocuklara ulastirdik ellerimizle hemde!Cok fazla olmasa da kendimizce birseyler yaptik ve bunun mutlulugu ile aksami ettik.


Bu arada kendime bir prenses buldum! Tam bir prenses! Ismi Saron,dünya tatlisi birsey.Bir de cana yakin ki sormayin.4 yasinda Saron, yakinda okula baslayacak,cok akilli cin gibi birsey.Dünya tatlisi bir prenses.Babasi bir fabrikada calisiyor,elinden geldigince ailesine bakiyor tabii.Ama adamcagizin aylik kazanci icler acisi bir rakam,buraya yazamiyacagim o derece...Kendime bir söz verdim,elimden ne kadar geliyorsa Saron icin var olacagim,okumasi icin elimden geleni yapacagim.Saron benim minik prensesim...



Ertesi gün Addis'in dış mahalleleri de dahil bütün gün yollardaydık.%50 si Orthodox olan bu şehirde %30 civarında müslüman var.Mezhep ayrımı yok,herkes birbirine saygılı,sokaklarda sürekli selam verdiler bana.Yürürken aynı anda kilise ayinleri ve ezan sesini duyabiliyor insan.Cok güzel birsey bu.Dünyaya örnek olmalı aslında! Ayrı mezhepler birarada nasıl yaşar? İşte böyle barış icinde yaşar.





Etiyopya mutfagı bolca baharatlı yiyeceklerle dolu.Domuz eti yemiyorlar. Koyun etine bayılıyorlar.Aylık kazancı 1000 Bırr olan bir aile reisi bir kilo et için 120 Bırr vermek zorunda.Veremiyor tabii:( 

İnjera...

Etiyopyalıların vazgecemedigi,olmazsa olmazı! Teff denilen bir tahıldan yapılıyor,tadı ekşimsi ve ince bir sünger lavaş ekmegi gibi.Bizim yufkalarımız gibi genis bir sac üzerinde yapılıyor.Ve tepsiye yerleştirip üzerinde etler soslar sebzelerle birlikte servis ediliyor.İnjerasız bir hayat mümkün degil.





Acılı etli yemekleri cok güzel.Koyun eti ile pek aram olmadıgı icin ben dana etli yemekleri ve sebzeleri sectim.Harika acı sosları var,yedikce iştahı açıyor resmen! Birde meşhur St.George birası. Cok güzel bira,Addis'te bira sevenler zorluk cekmez:) Alkol ve sigara cok ucuz,büyük ihtimalle vergi cok az olmali.Zaten Etiyopyalilar öyle cok sigara falan da icmiyor,icenlerin sayisi bir elin parmaklarini gecmez.Ben her sigara yaktigimda utandim gercekten :-)



Günler birbirini kovaladi birde baktim ki son günüm Addis Ababa'da :( .Lili son günümde ailesiyle birlikte yemek yiyecegimizi ve hicbir yere gitmeyecegimizi söyleyince hayir diyemedim.Lili ile birlikte gittik evlerine,herkes bizi bekliyordu.Kahve seremonisi hazir,geleneksel kiyafetler giyilmis.Kiyafetler benim icin degildi,Paskalya bayraminin son pazar günü olmasi sebebiyle giyilmisti.Ailece hep birlikte yemek yedik,kahvelerimizi ictik.Ayrica benim icin hazirladiklari kahveleri güzelce yikayip posetlediler.Ne kadar güzel insanlar!Rahat edebilmem icin cirpindilar.Kalbimi orada biraktim.

Ne iyi ettimde Addis Ababa'ya gittim.Iyi ki gitmisim,iyi ki görmüsüm,yasamisim...Bu ilk gidisimdi ama kesinlikle son olmayacak.Sana tekrar gelicem Addis Ababa,söz veriyorum!








AddisAbaba'da hayat ve yasamAddis Ababa'da hayat

3 yorum:

  1. Cemil Abim Etiyopya gerçekten başka bir dünya. 16 aydır buradayım ve bana göre harika .

    YanıtlaSil
  2. Merhaba acaba güvenli bir ülkemi

    YanıtlaSil
  3. Kız arkadaşım etiyopyalı ve onuda ülkesinide çok seviyorum. En kısa zamanda gitmek istiyorum oraya hemde çok

    YanıtlaSil